Alle retreat leaders krijgen te maken met bezwaren waarom potentiële deelnemers aan je retreat niet mee zouden kunnen of willen gaan. Het is van belang om helder te krijgen wat het echte bezwaar is, want lang niet altijd is dat ook wat de klant aangeeft.

Vorige week hebben we de eerste 5 bezwaren behandeld en vandaag krijg je de tweede 5 bezwaren van mij met tips hoe daar mee om te gaan.

#6  Ik wil niet naar het buitenland

Het is intrigerend waarom mensen niet naar het buitenland zouden willen. Wat ligt daaraan ten grondslag? Is het een angst voor reizen, voor het onbekende? Spreken ze de taal niet of vinden ze het gewoon te ver van huis, omdat ze zich moeilijk los kunnen maken van thuis? Er zitten heel veel voordelen aan wanneer je met je retreat naar het buitenland gaat en jij gaat ze dat in het gesprek
duidelijk maken. Het weg zijn van huis, de vreemde taal, ander eten en een totaal andere omgeving zorgen ervoor, dat de deelnemers helemaal ‘open’ gaan en jouw training nog veel beter oppakken waardoor er grotere stappen gezet kunnen worden. Het is jouw taak om bovenstaande bezwaren helder te krijgen en weg te nemen. Laat de klant vooral weten, dat je ze zult ontzorgen en dat hij/zij zich aan jouw goede zorg en organisatie over mag geven.
Aanpak: Maak een lijstje van vragen die je in kunt zetten om het
antwoord op deze vraag helder te krijgen. Is het onbekende
het grote bezwaar, schets dan hoe de reis en jouw verzorging eruit
zullen zien. Laat de klant weten dat er geen uitdagingen op het
gebied van taal of reizen in een vreemd land zullen zijn voor
hem/haar. Is de afstand het probleem, grijp dan terug naar de
argumenten die je vorige week in het blog hebt kunnen lezen bij de
bezwaren over weg van huis zijn. Vertel de klant, dat de resultaten
voor hem/haar (nog) groter zullen zijn juist omdat jullie naar het
buitenland gaan.

#7 Ik kan dat ook wel tijdens een training of workshop in NL leren

Daarvoor hoef ik niet een paar dagen weg en al helemaal niet naar het buitenland.
Dit is de meest uitgesproken tegen-de-kar en tegen-de-retreat klant. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg! Je kunt je afvragen of dit het type klant is dat je mee wilt hebben met jouw retreat, maar anderzijds zie ik hierin ook de uitdaging om ze tot een ander inzicht te brengen. Let wel, als je deze mensen ‘om’ hebt, dan bereik je met hen de grootste resultaten, omdat ze het zelf niet verwachten! Er gaat dan werkelijk een wereld voor ze open.
Jij zult inmiddels wel begrijpen, dat je dat niet tijdens een training of workshop in NL kunt bereiken. Tijdens een retreat gebeurt er iets magisch. Iets wat niet op een andere wijze te bereiken valt. Wanneer jouw programma klopt en je de organisatie weergaloos hebt vorm gegevens, dan heb jij binnen 1 dag van een aantal individuen een groep gemaakt. Dan ben je de diepte in gegaan en staan jouw klanten open voor je verhaal en je training. Dan worden er ongekende resultaten behaald en vriendschappen voor het leven gesloten. De grote winst zit in het feit, dat de mensen de tijd hebben om het geleerde direct te implementeren zonder stoorzenders en zonder afleidende taken. Een goede retreat is een lifechanging experience!
Aanpak: Ik geloof dat ik dat hierboven al aangegeven heb. Vertel ze gewoon het verhaal op enthousiaste wijze. Sleep ze mee in de beleving en vertel ze waarom een retreat (in het buitenland) zo veel meer waarde heeft: klant is uit de comfortzone, klant staat open, klant boekt ongelooflijk resultaat door direct implementeren en klant sluit vriendschappen voor het leven. Als dat niet overtuigend is!

#8 Ik ben nog niet zo ver in mijn onderneming of ontwikkeling

Hier klinkt de twijfelaar en de onzekere klant en zijn er punten te behalen, want bedenk eens wat jij voor deze klant kunt betekenen wanneer hij/zij daadwerkelijk mee gaat met jouw retreat!
Veel mensen zijn onzeker en vragen zich af of ze wel zullen slagen in wat ze graag willen. Zijn ze de moeite wel waard? Slaan ze de plank niet mis? Wat zal een ander wel van ze denken? Ze duiken het liefst onder het dekbed of ondernemen iets zonder dat een ander daar ook maar iets van weet om niet af te hoeven gaan. Een bepaalde vorm van faalangst en misschien zelfs wel perfectionisme.
Juist voor deze klanten is een retreat een prachtige kans, maar het is wel lastig om ze hiervan te overtuigen, omdat er een enorme belemmerende gedachte aan hun bezwaar ten grondslag ligt.
Aanpak: Probeer voorzichtig te vragen naar de voornaamste reden om niet mee te gaan. Waarom denkt hij/zij dat ze nog niet zo ver is om mee te gaan? Wees open in wat jij denkt, dat hij/zij kan winnen wanneer hij/zij meegaat. Geef aan, dat het veel voor het zelfvertrouwen kan betekenen en dat juist het samenzijn met de andere deelnemers en het samen beleven van de retreat hen kan upliften en door grenzen heen kan helpen. Ze kunnen zich optrekken aan en leren van anderen en vrienden voor het leven maken waar ze steeds op terug kunnen vallen om te sparren of te delen. Schets de voordelen en probeer hun ondermijnende gedachten over zichzelf om te denken.

#9 Ik weet niet of de waarde die mij geleverd wordt de investering waard is

De argwanende klant die nog niet alle vertrouwen in jou heeft. Is dit al een klant van je of komt deze potentiële deelnemer via de koude markt? Er ligt hier in ieder geval een taak voor jou om deze klant (meer) fan van je te maken. Uiteraard zorg je er voor, dat de waarde die jij gaat leveren tijdens de retreat wel in verhouding tot de investering staat. Dus een ‘high level retreat’ vindt plaats op een geweldige en luxe locatie met fantastische maaltijden, super excursie(s) en een smashing training waarmee jouw klanten een fantastisch resultaat boeken.
Aanpak: vraag hoe de klant bij jouw retreat terecht is gekomen. Kende hij/zij jou al en zo ja, op welke wijze en heeft hij/zij wel eens een programma van je gevolgd? Waar zit de twijfel of de waarde wel in verhouding tot de investering staat? Wat je zeker aan mag geven is de enorme waarde die de klant tijdens de retreat zal krijgen. (Minimaal) 5 dagen op een heerlijke locatie met leuke mensen, goed eten en een geweldig programma. Daarnaast jou als trainer al die dagen bij de hand! Wat zou jij ‘kosten’ voor 5 dagen lang workshops als je die vanaf je werklocatie zou geven? Naast jou als coach zijn er nog meer deelnemers die als klankbord en inspiratiebron kunnen dienen. Als bonus heeft de klant ook nog eens alle tijd voor zichzelf zonder stoorzenders en dagelijkse taken. Tijd om bij te tanken, te genieten, te verwonderen en te ontdekken. Een belevenis op zich die al heel erg waardevol is! Als dat alles niet voldoende is, zou je ook nog aan kunnen kaarten of de klant jouw gratis producten al gedownload heeft. Dat is nog een optie om beter kennis met jou te maken en te ervaren welke waarde je levert.

#10 Ik ken die andere deelnemers niet en straks kan ik niet met ze opschieten

Tja, als je mensenschuw bent wellicht een steekhoudend argument, maar anders zit er hoogst waarschijnlijk een ander bezwaar achter deze uitspraak.
Aanpak: stel scherpe vragen om de achterliggende gedachten achter het bezwaar helder te krijgen en te bepalen waar de pijn echt zit. Maakt iemand moeilijk contact, leg dan duidelijk uit, dat er voor iedere deelnemer voldoende ruimte, aandacht en tijd is om zich te ontplooien binnen de groep. Niets moet, maar alles mag. Vertel, dat het groepsgevoel bovenaan staat en dat je dat stimuleert en bewaakt. Grijp terug naar eventuele voorgaande retreats en hoe dat gelopen is met de deelnemers. Vertel ook, dat het juist heel mooi en waardevol kan zijn om de andere deelnemers te leren kennen. Het zullen mensen zijn die voor het thema van de retreat hebben gekozen en dus in ieder geval een gemeenschappelijke interesse met de klant hebben. Geef ook aan, dat er momenten zijn, dat de klant zich terug kan trekken en dat er wellicht een 1-persoonskamer is waar de klant een veilig plekje heeft. Wellicht plan je een 1-op-1 aan, zodat de klant exclusieve aandacht heeft. Kortom … voel de pijn en kom met eventuele oplossingen, maar probeer ook het voordeel van een groep te benadrukken.

Dit waren de 10 meest gehoorde bezwaren. Ik hoop, dat je hiermee een handvat hebt, dat jou helpt in het omgaan met deze bezwaren. Zoals al eerder gezegd is het vooral een kwestie van oefenen van de gesprekken en een stukje ervaring.

Houd wel in je achterhoofd, dat wanneer je voor je gevoel iemand aan het overhalen bent, maar je er niet van overtuigd bent, dat de potentiële deelnemer echt met volle overtuiging ‘ja’ zegt, je beter af kunt haken. Niets zo vervelend als wanneer een deelnemer zich eigenlijk overgehaald voelt en vervolgens niet tevreden huiswaarts keert. Dat is reclame waar je niet op zit te wachten.

Heel veel succes, maar vooral ook plezier bij het organiseren van jouw stunning retreats!

Wanneer je eens van gedachten wilt wisselen of hulp zoekt bij het organiseren van jouw retreats, kijk dan eens op mijn website en zie wat ik voor je kan betekenen.

Met stunning retreats naar extra omzet
en high performance ondernemen