Ik kan me soms hogelijk verbazen over de conversaties die ik met mensen heb die een retreat willen organiseren.

Zo sprak ik laatst een klant die me een programma voorlegde waarvan ik met 20 seconden lezen wist, dat het niet klopte. Zo’n boodschap moet je dan voorzichtig brengen, want ik besef heel goed, dat de persoon in kwestie er waarschijnlijk lang over na heeft gedacht, vol enthousiasme de verschillende onderdelen bij elkaar heeft gebracht en het product van vruchtbare arbeid absoluut geweldig vindt. Ik heb er dan ook best moeite mee om het idee te ontleden en opnieuw op te bouwen met de kennis die mijn deskundig oog heeft. Dat is lastig.

Voorzichtig begin ik met de vraag of alle afzonderlijke items noodzakelijk zijn voor het slagen van de training. Of er nagedacht is over een vervolgtraject waarin verschillende items wellicht beter thuispassen. En als ik dan informeer naar wat het thema is en wat de lifechanging experience daarin is, dan krijg ik meestal een wazige blik.

Inmiddels (lees ‘na meer dan 25 jaar ervaring’) kan ik snel scannen waar de crux zit en hoe met een paar aanpassingen we er samen een geweldige retreat van kunnen maken die ‘klopt’ op alle fronten.

Ik leg uit wat een retreat precies inhoudt, hoe je het programma op moet bouwen om een goede balans te krijgen en waar we de transformatie plaats kunnen laten vinden. Er is namelijk met wat ‘omdenken’ altijd een passend thema aan jouw training te hangen waarbij we een echte lifechanging experience kunnen bewerkstelligen.

Groot is mijn verbazing dan ook iedere keer weer wanneer de klant in kwestie na afloop van onze conversatie regelmatig roept ‘Nee, het is wel goed zo. Ik denk het helemaal past bij mijn klanten.’ En weet je, dat is helemaal goed natuurlijk. Je moet vooral doen wat goed voelt voor jou, maar jammer vind ik het wel. Ik weet namelijk dat het nog zo veel mooier, zo veel beter kan met een veel groter resultaat voor zowel jouw klant als jouzelf. Een gemiste kans!

Dus vraag jezelf eens af:

Heb ik zelf echt genoeg kennis in huis?

Weet ik eigenlijk wel wat een lifechanging experience precies is?

Wat is het thema van mijn retreat eigenlijk?

 Klopt mijn locatie bij bovenstaande punten?

Als je dat op een rijtje hebt, dan ben je op de goede weg. Maar ben je daar nog niet helemaal in thuis, dan is dat heel begrijpelijk. Waarschijnlijk zijn retreats niet jouw dagelijkse werk en mag je daar dus best hulp bij inroepen. Dat doe ik tenslotte ook wanneer ik me in bijvoorbeeld Instagram wil verdiepen.

Dus, wederom terug naar de tekentafel en get it right!

Veel succes met het organiseren van jouw stunning retreats.

Liefs, Irma

Wanneer je eens van gedachten wilt wisselen of hulp zoekt bij het organiseren van jouw retreats, kijk dan eens rond op mijn website en zie wat ik voor je kan betekenen.

Met stunning retreats naar extra omzet
en high performance ondernemen