Een van de kopzorgen van veel coaches en trainers omtrent het organiseren van een retreat is het verkopen van de beschikbare plaatsen.

Je begint meestal met een ideaal beeld met een bepaald aantal gasten, maar wat nu als je niet alle plaatsen vol krijgt en met een gat in je groep en, erger nog, in je begroting blijft zitten?

En helaas, dat gebeurt inderdaad zo links en rechts om me heen. En, eerlijk is eerlijk, het is mij in het verleden ook wel eens overkomen. Soms is het niet zo erg, omdat achteraf blijkt, dat de groepsgrootte daardoor juist perfect is en kun je de doelen voor een volgende keer bijstellen. Een andere keer pakt het wel verkeerd uit en snijd je daarmee in jouw welverdiende winst en dat is niet de bedoeling.

Maar hoe voorkom je nu, dat je met lege plaatsen blijft zitten?

Het zie het vaak al fout gaan bij het eerste begin. Veel (future) retreat leaders hebben een leuk lopende praktijk en willen daar retreats aan toevoegen. Supertof en dat juich ik ontzettend toe, maar ….

Is de doelgroep die jij nu bedient wel de doelgroep die met jou mee gaat op een retreat? Begrijp me niet verkeerd, je hebt vast hele leuke en trouwe klanten die al geroepen hebben, dat ze met je mee gaan. Maar geloof me, ik heb pas een retreat-gast als de aanbetaling is overgemaakt. Te vaak komt het voor, dat enthousiaste ‘ik-ga-mee’ roepers toch afhaken om wat voor reden dan ook: het is te duur, datum komt niet uit (heb ik zo mijn ideeën over, maar dat is voor een ander blog) of heel eenvoudig, de retreat zoals jij deze presenteert resoneert toch niet met wat ze zoeken. Kortom … de doelgroep die je al hebt, is niet jouw retreat doelgroep.

Maar hoe moet je dat dan aanpakken?

Het verkopen van een retreat begint lang voordat de retreat plaatsvindt. Je hebt n.l. een warme markt nodig. Je zult heus wel wat plaatsjes verkopen aan de koude markt, maar daar zit de kracht van de verkoop niet. Voor het kweken van die warme, juiste retreat doelgroep heb je echt even tijd nodig, dus begin nu, ook als je nog niet toe bent aan het organiseren van de retreat zelf!

Zoals ik al zei … je gaat terug naar de tekentafel. Start bij 0: wie is jouw doelgroep? Als je dat helder hebt, ga je deze doelgroep aanspreken op alle manieren die binnen jouw bereik liggen. Deel kennis, maak warm en geliefd en je zult zien, dat jouw aanhang groeit.

Kan best zijn, dat je voor je retreat doelgroep een aparte maillijst of Social Media groep aan moet maken. Het kan ook zeker zo zijn, dat een deel van je ‘oude’ klanten ook je ‘nieuwe’ klanten worden, maar je mag er niet van uitgaan, dat je de bestaande klantenkring 1-op-1 over kunt zetten naar je retreat doelgroep. Dan zul je teleurgesteld worden en het uitgangspunt is tenslotte jouw retreat uitverkopen.

Dus, even uitzoomen, de situatie bekijken en bepalen wat de stappen zijn die je moet zetten. En de allerbelangrijkste tip die ik je nu kan geven … BEGIN!
Start gewoon, want als je de eerste stap hebt gezet, zul je zien, dat het treintje vanzelf gaat rollen en daarmee komt jouw droomretreat steeds dichterbij.

Liefs,
Irma

Wanneer jij meer informatie wilt over hoe je retreats kunt uitverkopen, overweeg dan eens om het online programma te bestellen. Het online programma bestaat uit 13 zeer complete modules die jou in het hele traject van het organiseren van retreats helpen met tips en tools, zodat je niets over het hoofd ziet. Er zit een uitgebreide module tussen die helemaal gaat over het verkopen van retreats met tips over teksten schrijven tot tools voor social media. Je kunt het online programma ‘Organiseer je Retraite – Do it yourself’ bestellen via de site, klik op de button hieronder voor meer informatie.

Met stunning retreats naar extra omzet
en high performance ondernemen