Ben jij af en toe ook in verwarring over welke term je het beste kunt gebruiken voor “een meerdaagse training op een vaste locatie anders dan thuis of kantoor waarbij werken en genieten in balans gecombineerd worden”?

Het is lastig, het blijft zoeken en uitleggen aan veel mensen die niet bekend zijn met deze materie. Wellicht loop jij er ook tegenaan en ik wil in dit blog graag met je delen hoe ik er mee om ga, want ik heb inmiddels een duidelijke keuze gemaakt.

Van oudsher komt Retraite uit het katholieke geloof. Jaarlijks gingen de geestelijken en later alle welgestelde gelovigen op retraite of bedevaart. Dit is daardoor een ingebakken begrip en daarom hangt er nog steeds een geitenwollensokken (pardon the expression!) imago om het woord retraite.

Daar liep ik ook tegenaan en vandaar dat ik langzaam de switch heb gemaakt naar het woord retreat. Overgewaaid uit (natuurlijk) The United States of America, maar het klinkt voor ons Hollanders en Belgen al meer als los van het geloof en met meerdere mogelijkheden. Zo is de business retreat die ik zelf o.a. al een aantal jaar organiseer een goed voorbeeld en deze term geeft duidelijk aan wat je kunt verwachten wanneer je een dergelijke reis boekt: aan je business werken, business coaching krijgen en gruwelijk verwend worden met het grote genieten.

Toch vind ik ook deze term soms nog tekort schieten en breek ik al een paar jaar mijn hoofd over een andere, nog duidelijkere en nog meer aansprekende benaming. Wat blijkt? Met mij meer mensen, want opeens was daar weer een nieuwe term: workation. Nou ja, nieuw … ook workation komt uit America en zag daar zo’n 2 jaar geleden het daglicht, maar sinds een maand of 4 zie ik workation ook vaker in Nederland voorbij komen in communicatie uitingen.

Ik vind persoonlijk, dat workation al veel meer de lading dekt van wat je mag verwachten tijdens een retraite/retreat: werken en vakantie. Ik was dan ook blij met de nieuwe term, maar ik kwam er al snel weer van terug na een interessante ontdekking deze week.

Bijscholen mag en moet met enige regelmaat en zo was ik afgelopen week bij Digital Moves van Corinne en Rik Keijzer. Rik is een ware social media expert met een ongekend goed CV en hij wees me op een super simpele tool op Google: Google trends.

Wellicht ken jij het al, maar het was voor mij een openbaring. In Google trends kun je namelijk zoekwoorden die eenzelfde betekenis hebben, naast elkaar zetten en zo krijg je een prachtig overzicht op welk zoekwoord het meest gezocht wordt.

Vergis je niet, dit is marketingtechnisch heel interessant voor je wanneer je retreats in wilt gaan zetten als bedrijfsproduct. Laat je eigen voorkeur even voor wat het is en leef je in in de wereld van je klant en waar hij/zij naar op zoek is. De uitkomst kun je inzetten in je marketing, teksten en visuals, want waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Ik heb mijn keuze dus gemaakt en zal in het vervolg het woord ‘retreat’ gebruiken in mijn communicatie. Workation heeft potential, maar daar zal nog even wat tijd overheen gaan.

Kies wijs, zet op een rijtje wat voor woorden jij zou kunnen gebruiken en met welke woorden jouw klanten zoeken. Slechts een kleine investering in tijd, maar het levert je veel op.

Op jouw succesvolle retreats!

Wil je eens van gedachten wisselen over het organiseren van retreats? Maak dan een afspraak voor een gratis skype call.

Met stunning retreats naar extra omzet
en high performance ondernemen