Ik wil het eens met je hebben over storytelling. Wellicht ben je het met me eens, dat iedereen wel een verhaal te vertellen heeft en meestal wel meer dan 1 verhaal. Ik ben gek op verhalen en wie niet?

Neem Joris Linssen die over Schiphol struint op zoek naar de verhalen achter de passagiers en thuisblijvers. Of de vele TEDX-talks die wereldwijd gehouden en nog veelvuldig gekeken worden.

Mensen zijn gek op verhalen en het stamt al uit de oertijd, dat we verhalen overbrengen, graag willen horen en herhalen. Waar ik alleen moeite mee heb is het vaste patroon waarin storytelling blijkbaar te vangen is, want volgens mij klopt dat niet in alle gevallen.

Ik weet het, na vorige week mijn oordeel tegen ‘je missie’ uitgesproken te hebben, gooi ik nu weer m’n kont tegen de krib, maar please, bare with me a moment!

In ‘de reis van de held’ die in storytelling steeds naar voren komt is er een bepaalde vaste cyclus. Een deel van die cyclus kan ik zonder meer onderschrijven, maar op het moment, dat de cyclus bij het ‘keerpunt’ aankomt, haak ik af. Ik herken dit n.l. niet bij het verhaal van mijn bedrijf. Er was geen keerpunt. Enkel een verlangen om iets voor mezelf te gaan doen, maar er was geen directe aanleiding, burnout of epiphany op het moment dat ik daartoe besloot.

Natuurlijk heb ik wel een verhaal. Meerdere verhalen zelfs en ik ben mijn verhalen. Ze hebben me gevormd tot de persoon die ik nu ben.

Ik ben het verhaal, dat we 8 jaar gedokterd hebben om zwanger te raken en dat we toen ineens binnen 5 jaar 4 prachtige kids op de wereld mochten zetten en er 2 sterretjes bij hebben.

Ik ben ook het verhaal, dat we gewoon ons huis verkochten, kinderen en huisraat oppakten en een toeristische onderneming in Italië startten.

Ik ben zeker het verhaal waar ik op zeer jeugdige leeftijd met ‘me-too’ taferelen te maken kreeg en waar niet zozeer de gebeurtenis op zich, maar juist de reacties van mijn omgeving daarna een enorme invloed op mijn leven hadden. En tot op de dag van vandaag nog steeds.

En ik ben ook het verhaal, dat ik vroeger de langste van de klas was en regelmatig gepest werd.

Maar geen van die verhalen voldoen echt aan de ‘reis van de held’. En het verhaal van mijn bedrijf al helemaal niet. Het verhaal van mijn bedrijf is, dat ik een drang naar vrijheid heb en dat ik daarom mijn mooiste leven leef (dank aan Michael Pilarczyk voor de quote). Die vrijheid en het geweldige leuke werk dat er bij hoort, gun ik een ander ook, omdat echt iedereen retreats in kan zetten voor zijn/haar klanten.

Ik heb een business drive die me in staat stelt heel snel te scannen waar mogelijkheden liggen. Te doorgronden waar iemand iets laat liggen. Kansen te zien en vooral te inspireren om gewoon te gaan doen. Boven alles ben ik een actienemer, een springer met een ‘gewoon doen’ mentaliteit.

Die facetten en mijn diepgewortelde liefde voor vrijheid, reizen, ontdekken en leren hebben het verhaal achter mijn bedrijf gevormd. Ik wil spelen, verbinden, mensen leren kennen en mijn kennis overdragen en dat alles met volledige vrijheid. Niets meer en niets minder. En ik wil jou daar bij helpen. Gewoon, omdat ik weet wat mijn vakgebied jou aan plezier en succes kan brengen.

Dus kijk zelf ook nog eens goed naar je eigen verhalen en naar het verhaal van jouw bedrijf. Moet dat verhaal voldoen aan de regels van storytelling of kun jij er jouw eigen draai aan geven? Een draai waardoor je veel authentieker overkomt en jouw boodschap en kennis echt aankomt bij de mensen die bij jou passen.

Dit is een uitnodiging om opnieuw te kijken naar wat je te bieden en te vertellen hebt. Doe het vanuit jouw diepste overtuiging.

Liefs, Irma

Ben jij op zoek naar de mogelijkheden binnen jouw bedrijf voor het inzetten van retreats?
Vraag een gratis skype aan en ik denk graag met je mee.

Met stunning retreats naar extra omzet
en high performance ondernemen