Ken je die mop van dat luxe Festival, dat het beste ever moest worden? Het ging niet door.

Het concept was fantastisch. Een tropisch eiland, een geweldige line-up met alleen maar topartiesten, bestemd voor mooie, jonge en vooral rijke mensen en binnen no-time alle kaarten (die toch echt wel een paar centen kostten!) uitverkocht. Een droomscenario!

Wat ging er dan zo mis?

De critici roeptoeteren, dat het hele festival nooit levensvatbaar was en dat je zo’n eerste editie niet in een paar maanden tijd op kan zetten. I beg to differ! Dat is wel mogelijk met de juiste inzet, de juiste mensen en de juiste marketing en dat ze dat laatste op orde hadden, blijkt wel uit de snelle verkoop van de tickets.

Maar waar ging het dan zo ontzettend fout?

De organisatoren, of ze dat nu met voorbedachte rade hebben gedaan of niet, hebben keer op keer onwaarheden verkocht. De allereerste regel in het organiseren van events, retreats of festivals is, dat je levert wat je belooft. Als jij zegt, dat de festivalvierders in luxe villa’s zullen verblijven, dan zet je geen noodtenten neer.

Een tweede absolute must is, dat je de organisatie van het begin af aan goed neerzet. Goed nadenkt over locatie (was een complete misser, want het festivalterrein was bij lange na niet groot genoeg voor 6000 festivalvierders!), voorzieningen en vervoer. Ik houd erg van ‘jump before you’re ready’, maar in geval van het organiseren van een groot event niet echt handig en gewoon een no go! Het is hier wel gebleken, dat het zeker niet handig is wanneer je brandjes moet gaan blussen. Je ziet, dat werkt niet.

En dan een derde directe blunder is het feit, dat je in zo korte tijd alle voorzieningen ook wilt opzetten. Dat gaat dus niet, daar ligt de grens. Je kunt een festival in korte tijd realiseren, maar niet als je op een blanco vel papier begint zoals hier. Om nog maar te zwijgen van alle mensen die zwaar gedupeerd zijn geraakt door dit fiasco en dan heb ik het niet over de gasten die een kaartje hebben gekocht.

Het is triest en waarschijnlijk zul je jezelf niet zo snel voor de organisatie van een dergelijk groot retreat geplaatst zien, maar neem de lessen uit Fyre Festival met je mee: lever wat je belooft, wees eerlijk in de communicatievoorziening naar je klanten toe en zorg van tevoren voor een goed doordachte planning, zodat je niet in de strategie van brandjes blussen beland. Informeer je goed, weet waar je op moet letten en confirmeer.

Veel succes met de organisatie van jouw retreats!

Liefs, Irma

Wanneer je eens van gedachten wilt wisselen over hoe een retreat voor jouw bedrijf zou kunnen werken en waar je allemaal aan denken moet, vraag dan een gratis online sessie aan. Ik denk graag met je mee.

Met stunning retreats naar extra omzet
en high performance ondernemen