Terechte vraag.

Retreats are booming en je ziet ze als paddenstoelen uit de grond rijzen. Tenminste, in naam dan, want lang niet elke aangekondigde retreat is ook echt een retreat. Ik begrijp het heel goed, hoor. Retreat of mini-retreat of zelfs dagretreat klinkt leuker, dan een (meerdaagse) training of workshop en ik maak me er zelf ook wel eens schuldig aan.

Zo organiseer ik al een paar jaar op rij de Work your Bizz, een 3-daagse mini-‘retreat’ waarbij je aan je eigen bedrijf gaat werken. Maar je ziet het al, ik zet ‘retreat’ tussen aanhalingstekens, want het is geen retreat.

Wat is een retreat dan eigenlijk wel?

Let op, komt ie.

Een retreat is een verblijf van 5-10 dagen van een duidelijke groep op een locatie anders dan thuis of werkplek waarbij genieten en ontspannen gecombineerd wordt met een training met een lifechanging experience.

En vooral die laatste is heel belangrijk.

Je begrijpt uit bovenstaande omschrijving al, dat een 3-daagse training op een mooie locatie geen retreat is. De reisdagen vallen al af, dan zitten er een opbouw en een afbouw in je training, dient er een dagdeel vrije tijd te zijn en een dagdeel excursie en dat ga je nu eenmaal niet allemaal in een 3-daagse stoppen. Dat is simpelweg wat het is: een 3-daagse training op een mooie locatie.

5 dagen is echter goed te handelen, dus waarom zou je niet van die korte verblijven afstappen en een ‘echte’ retreat organiseren? Zorg voor die lifechanging experience van je gasten. In een kortere periode kun je mensen n.l. wel enorm inspireren en gaan ze met prachtige inzichten en plannen naar huis, maar er is meer nodig om ze ook daadwerkelijk in de actiestand te zetten. En dat bereik je door er een paar dagen aan vast te plakken en ze op locatie direct het geleerde te laten implementeren.

Het is voor jouw eigen rust ook nog eens beter. Vergis je niet, een goede retreat draaien is topsport, maar het brengt ook zo veel. Voor jouw klant, maar ook voor jezelf mits de organisatie goed in elkaar steekt.

Als derde pluspunt van een volledige retreat zou je ook nog de grote klanttevredenheid naar voren kunnen brengen. In 5 of meer dagen kun je nu eenmaal meer bereiken, dan in 3 dagen vooral vanwege het direct implementeren. De kans dat jouw gasten na de retreat een opvolgingstraject bij je willen volgen, nieuwe producten aanschaffen of een volgende retreat weer mee gaan, is daarmee nog groter.

Dus de bal ligt bij jou. Is jouw volgende klantenreis een retreat of een meerdaagse training? Enne … je mag het gewoon blijven noemen zo jij wilt, hoor. Marketing wil tenslotte ook wat! 😉

Wil jij eens van gedachten wisselen over het organiseren van retreats?

Neem dan contact met me op voor een gratis skype call waarin je alvast 3 tips geef.

Met stunning retreats naar extra omzet
en high performance ondernemen